I brevet beskriver NHO Transport situasjonen i turbussmarkedet og utfordringene ved utenlandske turbusser, som driver omfattende kabotasjevirksomhet i Norge. En turbuss kan operere i et annet EU- eller EØS-land midlertidig, noe som medfører at disse blir i Norge hele sommersesongen.
- Arbeidstilsynets kontroller viser at 60 prosent av de utenlandske sjåførene ikke får allmenngjort lønn, noe som medfører at de utenlandske aktørene utkonkurrerer norske selskaper via lavere kostnader og priser. Dermed taper Norge viktige arbeidsplasser samt skatte- og avgiftsinntekter. De danske kabotasjereglene tilsier at en utenlandsk turbuss kun kan operere i Danmark i syv dager før den må forlate landet, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
I brevet omtales også drosjereformen og regjeringens planer om endringer av denne. NHO Transport deltok på et innspillmøte om dette 02.11.21 og sendte et notat om samme sak 08.11.21. I dagens brev blir foreningens viktigste synspunkter oppsummert.
- Det har imidlertid vært viktig for foreningen å få frem at departementets handlingsplan ikke behøver omtale det norske rutebussmarkedet. Denne sektoren er velregulert både gjennom yrkestransportloven og en detaljert, landsdekkende tariffavtale. Sjåførene beholder også både stilling samt lønns- og arbeidsvilkår ved anbudsoverdragelser, og fylkeskommunene sparer over 10 prosent på bruk av anbud, avslutter Stordrange.
Les brevet her.