-
Nye krav i drosjenæringen
NHO Transport har besvart Samferdselsdepartementets forslag til endringer i yrkestransportloven, yrkestransportforskriften og kjøretøyforskriften. Departementet foreslår at den som driver drosjevirksomhet skal ha tilstrekkelig faglig kompetanse og stille økonomisk garanti som bevis på tilfredsstillende økonomisk evne. I tillegg skal drosjene ha taklampe.
-
SSB: Færre reiste kollektivt første kvartal i år
142,3 millioner reiser med buss, båt og bane ble gjennomført i 1. kvartal 2022. Dette er en nedgang på 3 prosent sammenlignet med forrige kvartal. Nedgangen i billettinntektene i samme periode var på 6 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå.
-
Statens vegvesen anbefaler nasjonale krav til kollisjonsbeskyttelse
Statens vegvesen foreslår å innføre krav til styrket frontbeskyttelse for busser i løyvepliktig transport fra 01.01.23. NHO Transport har levert høringsuttalelse i saken.
-
Nytt rundskriv om garantisum for drosjeløyver
Som følge av forskriftsendringer om garantisum for drosjer som trer i kraft 1. januar 2023, har Samferdselsdepartementet sendt ut nytt rundskriv.
-
Enova støtter ladestasjoner for tunge kjøretøy
Enova lanserer et støtteprogram til bedrifter for utbygging av dedikerte ladestasjoner for tunge kjøretøy. Hensikten er å stimulere til økt bruk av tyngre elektriske kjøretøy. Den første søknadsfristen er 31. januar 2023.
-
Webinar 26.01.22: Hvilken teknologi vinner det grønne kappløpet?
Energi Norge inviterer til webinar om hvilken teknologi som vinner det grønne kappløpet i transportnæringene. Målgruppen er de som jobber med klima, energi og transport. NHO Transport deltar i programmet.
-
Uenige om kostnadsrapport
Transportøkonomisk institutt og NHO Transport er uenige om premissene for rapport om kostnadsdrivere i kollektivtransporten, som ble utarbeidet av Transportøkonomisk institutt i høst på oppdrag av Kommunenes Sentralforbund. Dette fremgår av omfattende korrespondanse mellom partene.
-
Ber om forbedringer av kompensasjonsordningen
På pressekonferansen 14. desember opplyste finansminister Trygve Slagsvold Vedum at kompensasjonsordningen for næringslivet ville bli reetablert med virkning fra og med 1. november 2021. NHO Transport har i et eget notat gjentatt at ordningen bør korrigeres for visse skjevheter og konkurransevridende effekter.
-
Klarsignal for tilskudd til ekspressbussene
EFTAs overvåkingsorgan ESA godkjente 25.11.20 en endring i ordningen med tilskudd til kommersielle buss- og båtruter som følge av covid-19. Det betyr at søknadene om tilskudd til ekspressbussrutene sommeren 2020 omsider kan ferdigbehandles. Tilskuddsordningen blir også forlenget.
-
Skjevheter må ikke videreføres i den nye reiselivspakken
Stortinget skal de nærmeste ukene behandle Næringsdepartementets forslag til ny kompensasjonsordning for reiselivsbedrifter. NHO Transport har på denne bakgrunn oversendt et notat til relevante stortingskomiteer for å unngå at skjevheter ved den generelle kompensasjonsordningen blir videreført i reiselivspakken.