-
Taxi
NHO Transport representerer flere av landets største taxisentraler. Vi arbeider med flere bransjepolitiske spørsmål, og er en stemme for å sikre fortsatt gode drosjetjenester i årene som kommer.
-
Ekspressbuss
Ekspressbusser og flybusser er et markedsbasert kollektivtilbud uten offentlige tilskudd. Bussene kjører over lengre strekninger og binder regioner og byer sammen. Rundt åtte av ti reiser skjer i forbindelse med ferie og fritid.
-
Fri etablering av ekspressbussruter over 80 km
Regjeringens forslag om fri etablering av ekspressbussruter over 80 km skal sluttbehandles av Stortinget 05.06.19. Transportkomiteen avgav sin innstilling 28.05.19, og det er liten grunn til å tro at Stortinget vil gjøre endringer siden alle regjeringspartiene i komiteen støtter Samferdselsdepartementets proposisjon 69 L.
-
Kritisk situasjon for turbusselskaper
Dagens Næringsliv har i dag en lengre reportasje om utfordringene i det norske turbussmarkedet. Avisen betegner situasjonen som en katastrofe, og det forventes konkurser blant turbusselskapene. Uheldig konkurransevridning som følge av kompensasjonsordningen trekkes også frem i artikkelen.
-
Fraråder avgift for biodrivstoff
Biodrivstoff er det viktigste tiltaket for å redusere klimagassutslippene fra tungtransporten. Full veibruksavgift fra 1.1.20 vil øke driftskostnadene for bussnæringen med over 270 millioner kroner årlig. NHO Transport argumenterte mot forslaget under statsbudsjetthøringen til Stortingets finanskomité 15.10.
-
Markerte motstand mot forskjellsbehandling
Rundt 60 turbusser var 11.03.21 godt markert i Oslo sentrum med budskap om likebehandling av lån og leasing i kompensasjonsordningen. Initiativtakerne til aksjonen møtte også flere stortingsrepresentanter på Eidsvoll plass utenfor Stortinget.