-
EU åpner sak mot Danmarks turbusskabotasje
EU-kommisjonen har nå åpnet sak mot Danmark basert på de danske begrensningene på utenlandske turbussers kabotasjevirksomhet. Dette skrittet fra EUs side kan gjøre det vanskeligere og medføre enda lengre tid før det innføres nødvendige kabotasjebegrensninger i Norge.
-
Markerte motstand mot forskjellsbehandling
Rundt 60 turbusser var 11.03.21 godt markert i Oslo sentrum med budskap om likebehandling av lån og leasing i kompensasjonsordningen. Initiativtakerne til aksjonen møtte også flere stortingsrepresentanter på Eidsvoll plass utenfor Stortinget.
-
NHO Transports aktiviteter 2017
Beretning over foreningens aktiviteter i 2017 gir en beskrivelse av de viktigste sakene vi har håndtert. Det har vært et innholdsrikt år med flere viktige oppnådde resultater for bransjen.
-
Høringssvar - NOU 2017:11 Bedre bistand. Bedre beredskap
Høring - NOU 2017:11 Bedre bistand. Bedre beredskap
-
-
Ber om avklaring på anbudspraksis for drosjetransport
NHO Transport har bedt Samferdselsdepartementet avklare hvordan fylkeskommunene kan gjennomføre anbud på eneretter for drosjetransport i områder med lav befolkningstetthet. Foreningen stiller i et brev spørsmål ved om det er hensiktsmessig og lov å koble sammen eneretten og bestilling av offentlig finansierte transporttjenester som skoleskyss i én kontrakt.
-
Pensjon fra første krone
Regjeringspartiene og Fremskrittspartiet har blitt enige om å innføre innbetaling til arbeidstakernes pensjon fra første tjente krone. Endringen trer ikke i kraft før i 2023, og det er ikke klarlagt hvilke regler som skal gjelde.
-
En rettferdig kompensasjonsordning
Stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet har fremmet et såkalt Dokument 8-forslag i Stortinget om likebehandling av turbusselskaper når det gjelder finansieringsform. NHO Transport har støttet forslaget i et notat til Stortingets næringskomite. Foreningen har også skissert hvordan turbusselskapene med egen- eller bankfinansiering kan kompenseres på en enkel måte.
-
Grønt landtransportprogram er etablert
20 bransjeorganisasjoner, deriblant NHO Transport, har tegnet medlemskap i Grønt landtransportprogram. Programmet er et samarbeid mellom næringslivet og myndighetene og skal bidra til konkrete løsninger for å kutte klimautslippene fra næringstransporten.