-
Vil etablere et nasjonalt kjøreseddelregister for buss- og drosjesjåfører
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet skal det nå utredes mulighetene for å etablere et nasjonalt kjøreseddelregister. Dette vil kunne bidra til høyere effektivitet i saksbehandlingen og bedre kontroll med kjøreseddelordningen.
-
TØI presenterer kunnskap om sjåfør- og trafikksikkerhet
Forskningsleder ved TØI, Tor-Olav Nævestad, vil presentere status og anbefalinger for sikkerhet i busstransport i Europa på et webinar 25.10.23 kl. 12. Blant annet anbefales flåtestyringssystemer for å legge til rette for myk kjørestil og en internasjonal standard for kollisjonsbeskyttelse tilpasset buss.
-
Tilbyr drosjesjåførprøve på engelsk
Fra 1. desember tilbyr Statens vegvesen teoretisk drosjesjåførprøve på engelsk for kandidater som kan dokumentere tilknytning til en reiselivsbedrift. Frem til nå har teoriprøven kun vært tilgjengelig på norsk, men nå kan sjåfører som tilfredsstiller kravene, ta prøven på engelsk.
-
Diskusjon om transportpolitikk i Dagens Næringsliv
NHO Transport hadde 13.06.22 et hovedinnlegg i Dagens Næringsliv om elbiler og miljøsmart avgiftspolitikk. Elbilforeningen, NAF, Bilimportørene og Bilbransjeforbundet hadde et svarinnlegg 17.06.22, og dette ble fulgt opp med en "replikk" fra NHO Transports side 23.06.22.
-
SSB: Nye reisevaner og koronatiltak i kollektivtransporten
471 millioner kollektivreiser i Norge i 2021 er en økning på 5 prosent fra 2020. Likevel er kollektivtransporten fortsatt mye lavere enn før pandemien, med 34 prosent færre kollektivreiser sammenlignet med normalåret 2019.
-
Ber om at veibruksavgiften nullstilles
NHO Transport ber i et notat til Stortingets finanskomite om at veibruksavgiften nullstilles for resten av året eller til prisene på drivstoff stabiliserer seg på tidligere nivåer. Det foreslås at ordningen kun skal gjelde for selskaper innen veibasert persontransport.
-
Enighet om å mekle på overtid
Fristen for meklingen i tariffoppgjøret er 06.05 kl. 24.00. Partene er enige om å mekle videre på overtid.
-
Kollektivtrafikkens konkurransekraft bør styrkes etter pandemien
Høye kollektivandeler vil redusere samfunnets investeringsbehov i infrastruktur samt køer, støy, støv, utslipp og ulykker fra persontransporten i byene. Derfor bør kollektive reiser være grunnlaget for "den nye normalen" etter pandemien. Det hevdet NHO Transport i et innspillsmøte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård 28.02.22.
-
Gjennomføring av EUs mobilitetspakke
NHO Transport har besvart høring om endringer i forskrift om kjøre- og hviletid og yrkestransportforskriften i forbindelse med innføringen av EUs mobilitetspakke i norsk rett.
-
Foreslår nasjonale krav til kollisjonsbeskyttelse i buss
Statens vegvesen foreslår å innføre krav til styrket frontbeskyttelse for busser i løyvepliktig transport fra 01.01.23. Hensikten er å bedre kollisjonssikkerheten for bussjåfører. NHO Transport vil besvare høringen og ber om innspill fra medlemsbedriftene.