-
Interessant analyse av trafikkbildet og klimamålene
Flere bruker bil og færre reiser kollektivt enn tidligere. - Vi kommer ikke uten videre tilbake til situasjonen før korona. Virkemidler må henge sammen og sees på tvers av transportformer. Det sa administrerende direktør i Transportøkonomisk institutt Bjørne Grimsrud i sitt innlegg Kollektivtrafikkforeningens seminar 27.01.22.
-
Ingen ekstra midler til kollektivtrafikken i regjeringens statsbudsjett for 2023
Støre-regjeringen la 6. oktober frem forslaget til statsbudsjett for 2023. Det er ikke avsatt ekstra midler til den fylkeskommunale kollektivtrafikken utover en økning i rammetilskuddet til fylkene. Elbilistenes økonomiske fordeler foreslås redusert, slik NHO Transport og andre aktører lenge har argumentert for.
-
Tilknytningsavgiften til drosjesentraler må kompenseres
Hjemmekontor, mindre reising og anbefalinger om ikke å reise kollektivt rammer også drosjenæringen i stor grad, og mange aktører er dermed avhengige av å få midler fra kompensasjonsordningen for å dekke uunngåelige faste kostnader. Næringen er imidlertid avhengig av at avgiften for tilknytning til drosjesentralene blir kompensert fullt og helt.
-
Hvordan jobbe med arbeidsmiljøet i persontransporten?
Alle ønsker et godt arbeidsmiljø og en reduksjon i sykefraværet. Hva skal til? På en konferanse i slutten av januar 2022 presenteres fakta, metoder og eksempler til inspirasjon for videre arbeid.
-
Forenklet veileder for turbuss
NHO Transport publiserte i november 2020 en egen veileder for trygg turbusstransport, som har blitt oppdatert i tråd med endrede smittevernregler. Nå har veilederen blitt gjort mer oversiktlig i forkortet format.
-
Innspill til Koronakommisjonens evaluering og læring
På oppdrag fra regjeringen har Koronakommisjonen grundig gjennomgått og evaluert pandemien. Med perspektiv fra en samfunnskritisk og berørt næring leverte NHO Transport 11.06.21 en høringsuttalelse til kommisjonens rapport og videre arbeid.
-
Skuffende av Stortinget
Stortingets næringskomite har nå lagt frem sin innstilling etter å ha behandlet et representantforslag fra Fremskrittspartiet om kompensasjonsordningen og likebehandling av leasingfinansiering og egenfinansiering av bussmateriell. Komiteens flertall støtter ikke forslaget, og forskjellsbehandlingen av finansieringsformer blir dermed opprettholdt.
-
Turbussnæringen på den politiske dagsorden
Fredag 30. april avholdt NHO Transport sitt digitale turbusstreff der politikere fra FrP, Høyre og SV deltok, i tillegg til Statens vegvesens utekontrollseksjon. Blant temaene var ulikhetene i kompensasjonsordningen ved lease kontra å eie kjøretøy, strammere kabotasjeregler og arbeid med ny NTP.
-
Kollektivtrafikken nesten halvert under covid-19
Antall passasjerer med kollektivtrafikken ble nesten halvert under pandemien i 2020. Av de store byområdene ble Akershus hardest truffet. Nedgangen i 2021 ser ut til å bli like stor, slik at fylkenes billettinntekter vil falle med minst fire milliarder kroner sammenlignet med 2019.
-
Næringstransporten skal halvere klimagassutslippene
- Uten et næringsliv med kapital, konkurransekraft og kreative ideer så kan vi ikke lykkes med klimamålene. Derfor er regjeringen glad for at næringslivet selv har initiert Grønt landtransportprogram. Det sa klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn på seminaret til Grønt landtransportprogram denne uka.