-
-
Informasjonsskriv - Busspassasjerrettighetsforordningen (EU) nr. 181/2011
Forordningen er implementert i norsk rett ved yrkestransportloven § 32 a, Forskrift om klagenemnd for passasjertransport (transportklagenemndforskriften) og forskrift om gjennomføring av EU Rådsforordning nr. 181/2011. Forordningen inneholder en rekke nye bestemmelser for å sikre passasjerers minimumsrettigheter ved transport med buss, og særlig rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne eller redusert bevegelighet. For ekspressbuss gjelder særskilte vilkår. Forordningen angår også transport med turvogn, i tillegg til lokal anbudsutsatt kollektivtrafikk.
-
Krav om nullutslipp for nye bybusser
Regjeringen fremskynder krav til nullutslipp i offentlige anskaffelser av buss klasse I fra 1. januar 2025 til 1. januar 2024. Det blir rapporteringsplikt for nye bybusser som ikke tilfredsstiller disse miljøkravene.
-
Ber om presiseringer
NHO Transport er svært tilfreds med regjeringens innføring av klare begrensninger for utenlandske turbusselskapers kabotasjevirksomhet i Norge. Likevel ber foreningen i eget brev om et snarlig møte med Samferdselsdepartementets politiske ledelse for å få avklart en del vesentlige forhold knyttet til de nye bestemmelsene.
-
For komplisert å reise kollektivt - fire anbefalinger til Entur
Stortingets satsing på sømløse kollektivreiser gjennom Entur har ikke lyktes, ifølge en fersk rapport fra Riksrevisjonen. NHO Transport har bedt Samferdselsdepartementet bidra til forbedringer i Enturs praksis. I tillegg bør kollektivtrafikkens samfunnsnytte vektlegges i ny Nasjonal transportplan.
-
Avvikler den praktiske drosjesjåførprøven
Regjeringen ønsker å bidra til økt rekruttering av drosjesjåfører i distriktene, sier Samferdselsminister Jon Ivar Nygård i en pressemelding den 20.02.2024.
-
Webinar om nye krav til innholdet i arbeidsavtaler
Stortinget har vedtatt nye regler til innholdet i arbeidsavtaler. Den 20. mars kl 12.00-13.30 arrangeres gratis webinar for NHOs medlemmer om de nye kravene.
-
Stortinget har vedtatt nye drosjeregler
Stortinget vedtok 05.03.24 flere endringer i yrkestransportlova. Drosjeløyvehavere får igjen sentraltilknytningsplikt. Det blir også krav om sentralløyve for å drive drosjesentral med tilhørende plikter for sentralen. Løyveplikten for drosjeløyve er justert.