-
Ber om danske kabotasjeregler
NHO Transport har i et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i dag bedt om at danske kabotasjeregler for turbuss innføres i god tid før årets sommersesong. Brevet er en oppfølging av møte 26.01.22, hvor foreningen fikk anledning til å gi innspill til departementets handlingsplan mot "sosial dumping" i vegtransportsektoren.
-
Ber om forutsigbarhet for kollektivtrafikken
Stortinget skal allerede inneværende uke behandle Stortingsproposisjon 51-S, som omhandler endringer i statsbudsjettet i forbindelse med nye kompensasjonsordninger knyttet til smittevernrestriksjonene av 14.12.21. Aktørene innen den fylkeskommunale kollektivtrafikken ber i denne forbindelse om at Stortinget vedtar en merknad om fremtidig finansiering.
-
På jakt etter fremtidens yrkessjåfører
NHO Transport, Norges Lastebileier‐Forbund og SOTIN setter rekruttering av yrkessjåfører på dagsordenen. For å vise frem yrket og utdanningsmulighetene til landets ungdommer gjennomføres nå den landsdekkende turnéen: Følg drømmen ikke strømmen 2022.
-
SSB: Passasjervekst i kollektivtransporten
Kollektivtransporten hadde 10 millioner flere passasjerer i 2. kvartal 2022 enn i 1. kvartal, en økning på 7 prosent. Passasjertallet er 92 prosent av antall passasjerer i 2. kvartal 2019. Passasjerer og billettinntekter er med det 8 prosent lavere sammenlignet med før pandemien.
-
Elindeks per strømregion er tilgjengelig
Strøm utgjør en økende andel av kostnadene til driften av kollektivtrafikken. Som kjent, varierer strømprisene sterkt mellom de fem ulike strømprisregionene. Bruk av et gjennomsnitt på landsbasis er dermed lite hensiktsmessig ved regulering av kontrakter. NHO Transport har på denne bakgrunn fått SSB til å publisere separate indekser for hver strømregion.
-
Ingen ekstra midler i statsbudsjettet, men i salderingen
Regjeringspartiene og SV ble tirsdag ettermiddag enige om innretningen på statsbudsjettet for 2023. Endelig budsjett vil ikke inneholde særskilte avsetninger til kollektivformål, men fylkeskommunene får ekstra midler under Stortingets saldering av statsbudsjettet for 2022.
-
Burde heller anbefalt nullsats for kollektivbilletter
Det såkalte Skatteutvalget la frem sin innstilling i formiddag. Utvalget kommer med en rekke forslag til skatte- og avgiftsendringer. Blant annet ønsker utvalget å innføre en felles merverdiavgiftssats på 25 prosent. Dette vil eventuelt medføre at merverdiavgiften på kollektivbilletter øker fra 12 til 25 posent. Konsekvensen blir at kollektivtrafikkens konkurransekraft svekkes.
-
Krever friske midler til fylkeskommunal kollektivtrafikk
Regjeringen lovet på sin pressekonferanse 14. desember at den fylkeskommunale kollektivtrafikken skulle få kompensert tapte billettinntekter til og med 31. mars 2022. Imidlertid vil regjeringen bruke allerede bevilgede penger til kollektivsektoren for å dekke inntektstapet.
-
Ekstra midler til kollektivtrafikken
NHO Transport meldte i går at regjeringspartiene og SV i sitt budsjettforlik har avsatt 500 millioner til den fylkeskommunale kollektivtrafikken i en egen "kollektivpakke". Dette samsvarer med Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transports innspill til de tre partiene i forkant av budsjettforhandlingene.
-
Organisasjonene ber om forkortet arbeidsgiverperiode
Myndighetenes klare budskap om at man skal holde seg hjemme ved mistanke om covid-19-smitte har medført en kraftig øking i sykefraværet. Arbeidslivets parter ber dermed i et brev til regjeringen om gjeninnføring av ordningen med tre dagers arbeidsgiverperiode ved covid-19-relaterte fravær.