-
Ekstra midler til kollektivtrafikken
NHO Transport meldte i går at regjeringspartiene og SV i sitt budsjettforlik har avsatt 500 millioner til den fylkeskommunale kollektivtrafikken i en egen "kollektivpakke". Dette samsvarer med Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transports innspill til de tre partiene i forkant av budsjettforhandlingene.
-
Krever friske midler til fylkeskommunal kollektivtrafikk
Regjeringen lovet på sin pressekonferanse 14. desember at den fylkeskommunale kollektivtrafikken skulle få kompensert tapte billettinntekter til og med 31. mars 2022. Imidlertid vil regjeringen bruke allerede bevilgede penger til kollektivsektoren for å dekke inntektstapet.
-
Nye regler for innreise til Norge
Fra og med 26.11.21 er det innført et krav om at alle innreisende til Norge som hovedregel skal registrere seg i innreiseregistreringssystemet. Denne regelen gjelder også for yrkessjåfører og gjelder for både norske og utenlandske borgere, ifølge Samferdselsdepartementet.
-
Garanterer kompensasjon ut året
Samferdselsminister Knut Arild Hareide har i dag sendt ut en egen pressemelding, hvor han opplyser at regjeringen vil dekke tapte billettinntekter innen den fylkeskommunale kollektivtrafikken til og med 31.12.21. Tilsvarende løfte gis til togoperatørene.
-
Organisasjonene ber om forkortet arbeidsgiverperiode
Myndighetenes klare budskap om at man skal holde seg hjemme ved mistanke om covid-19-smitte har medført en kraftig øking i sykefraværet. Arbeidslivets parter ber dermed i et brev til regjeringen om gjeninnføring av ordningen med tre dagers arbeidsgiverperiode ved covid-19-relaterte fravær.
-
Elindeks per strømregion er tilgjengelig
Strøm utgjør en økende andel av kostnadene til driften av kollektivtrafikken. Som kjent, varierer strømprisene sterkt mellom de fem ulike strømprisregionene. Bruk av et gjennomsnitt på landsbasis er dermed lite hensiktsmessig ved regulering av kontrakter. NHO Transport har på denne bakgrunn fått SSB til å publisere separate indekser for hver strømregion.
-
Ekspressbuss
Ekspressbusser og flybusser er et markedsbasert kollektivtilbud uten offentlige tilskudd. Bussene kjører over lengre strekninger og binder regioner, bygder og byer sammen. Rundt åtte av ti reiser skjer i forbindelse med ferie og fritid. Tilbudet er spesielt viktig for reisende som ikke har egen bil.
-
Nyttig informasjonsutveksling
NHO Transport hadde et møte med Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet på statssekretærnivå 19.03.20. Det var stor forståelse for persontransportnæringens utfordringer i dagens situasjon, og det kan forventes en rask avklaring om kompensasjon for tapte billettinntekter.
-
To viktige avklaringer om støtteordninger
NHO Transport har denne uken mottatt to viktige svarbrev fra henholdsvis Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet. Førstnevnte vil ikke endre praksis for å sikre likebehandling uavhengig av organisasjonsstruktur ved søknad om kompensasjon. Samferdselsdepartementet følger opp dette og fastslår at et foretak ikke kan søke om kompensasjon fra to ulike ordninger selv om søknadene er knyttet til omsetningssvikt i to dokumentert adskilte virksomhets- eller forretningsområder.
-
Svarer Dagens Næringsliv
Dagens Næringsliv ønsker i sin lederartikkel 15. oktober å redusere elbil-fordelene og i stedet satse på mer kostnadseffektive klimaløsninger. Dagen før gikk avisen inn for å avskaffe fritaket for veibruksavgift på biodiesel. Inkonsekvent og underlig, hevder NHO Transport i et motinnlegg 18. oktober.