-
Høring - Endringer i kjøre- og hviletidsforskriften og forslag til ny forskrift om fartsskriververksteder
NHO Transport har avgitt høringssvar til forslag om endringer i kjøre- og hviletidsforskriften og forslag til ny forskrift om fartsskriververksteder
-
Høringssvar - Prøveordning for stenging av Bryggen - Torget for biltrafikk i Bergen
NHO Transport har avgitt høringssvar til prøveordning i Bergen for stenging av Bryggen - Torget for biltrafikk
-
Høringssvar om karantene for fusk i førerprøver
Høringssvaret omfatter karantenetid for fusk eller forsøk på fusk ved teoretiske og praktiske prøver.
-
Innspill til Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022–2025
Innspill til Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022–2025
-
Høringsuttalelse Klimakur 2030
Vi etterspør en helhetlig strategi for hvordan klimagassutslippene fra persontransporten kan reduseres på en samfunnsøkonomisk fornuftig måte.
-
Vellykket turbusseminar
Den 1.-2. november 2023 arrangerte NHO Transport turbusseminar på Radisson Red ved Oslo lufthavn. På agendaen stod blant annet oppsummering av årets sesong, kabotasje, kjøreseddel og en orientering om den svenske turbussnæringen. Det ble også nedsatt et turbussutvalg for å sikre samarbeid og forankring av foreningens videre bransjepolitiske arbeid.
-
Statsbudsjettet 2024: Mer til samferdsel
Støre-regjeringen la frem forslag til nytt statsbudsjett i dag. Fylkeskommunenes økonomi styrkes, og regjeringen vil forhandle om to nye Byvekstavtaler. Det er likevel usikkert om budsjettet vil gi tilstrekkelig finansiering av kollektivtilbudet gitt høyere priser på innsatsfaktorer og reduserte billettinntekter.
-
Ekspressbussenes rolle i kollektivtilbudet
NHO Transport hadde 16. november et konstruktivt møte med statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet. Følgende punkt i regjeringens Hurdalsplattform var utgangspunktet for møtet: "Legge til rette for at ekspressbussene skal spille en viktig rolle i kollektivtilbudet".
-
Hovedinnlegg om miljøsmart elbilpolitikk i Dagens Næringsliv
Norge har vært et foregangsland for innfasing av elbiler. Nå må vi igjen gå foran ved å utvikle en miljøsmart avgiftspolitikk for elbiler. Den bør skape grunnlaget for valg av de meste klimavennlige modellene og begrenset bilbruk i og omkring byene. Det er NHO Transports hovedbudskap i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv 13.06.22.