-
Lærdom fra vinterens bussutfordringer i Oslo
"Det er ikke bare Unibuss AS som har røde tall. Utviklingen har gått fra svak til negativ lønnsomhet i bussnæringen. Hvis dette fortsetter, kan flere fylkeskommunale oppdragsgivere oppleve at operatørene må avvikle eller ikke gir tilbud ved nye anbud fordi kontraktene er tapsbringende". Dette skriver næringspolitisk sjef Jofri Lunde og administrerende direktør Jon H. Stordrange i et innlegg i Aftenposten 22. mars.
-
Historisk enighet i bussoppgjøret
Det ble oppnådd enighet i årets hovedoppgjør på bussiden på morgenkvisten fredag 19.04.24. Partene hadde da forhandlet i åtte timer på overtid, og det er første gang man har blitt enige under forhandlinger og dermed unngått mekling.
-
Lærdom for offentlig-privat samarbeid
Et velfungerende leverandørmarked er nødvendig for å sikre effektiv og innovativ drift av kollektivtilbudet. Utfordringene til Unibuss AS i 2024 har fått omfattende medieomtale. Anbudssystemet bør forbedres for å unngå tilsvarende situasjoner i fremtiden.
-
Garantisum for løyver for 2025
Etter yrkestransportforskriften §§ 7 og 52 d skal søker ved søknad om løyve framlegge en garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap. Samferdselsdepartementet har fastsatt satser og vilkår som gjelder for løyver til turvogn, drosje og drosjesentral i 2025.
-
Bus Nordic skal brukes og utvikles
Bus Nordic er felles anbefalte krav til rutebusser i Norden, til bruk i offentlige anbud. Standarden skal fremme utviklingen av attraktive og kostnadseffektive busser, som oppfyller de reisendes behov. Nå er det mulig å foreslå endringer i Bus Nordic.
-
Møt andre private eiere
NHO arrangerer 20. april en egen konferanse for private bedriftseiere. I løpet av dagen blir det foredrag og muligheter for å prate direkte med politikere. Det blir også anledning til å utveksle erfaringer med andre private bedriftseiere. Konferansen avholdes på Sentralen i Oslo Sentrum 20. april.
-
Fylkeskommunene bør få mer midler til kollektivtrafikken
Det fylkeskommunale kollektivtilbudet bør vektes høyere i fordelingsnøkkelen ved overføring av midler fra stat til fylkeskommunene. Økte midler er nødvendige for at Norge skal innfri fastsatte transport-, klima- og miljøforpliktelser via redusert bilbruk. Dette er NHO Transports hovedpoeng i vurderingen av nytt inntektsfordelingssystem for fylkeskommunene.
-
Fylkene har snevre muligheter for å regulere ekspressbussene
Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport at fylkeskommunene ifølge yrkestransportforskriften § 32 kun har lov til å regulere ekspressbussenes bruk av rutetraseer og holdeplasser. Det samme gjelder for flybusser.
-
Vil stille krav til ekstra kollisjonsbeskyttelse for busser
Statens vegvesen har fremmet et forslag om at sikkerhetselementet R-29 skal være installert i alle busser registrert etter 01.06.24. Dette kravet kan bli fremskyndet tidsmessig, og norske myndigheter vil intensivere arbeidet for å få strengere internasjonale sikkerhetskrav for frontbeskyttelse i busser.