-
Regjeringen vil skjerpe miljøkravene i offentlige anbud
Næringsdepartementet foreslår at bruken av miljøkrav forskriftsfestes for å sikre at offentlige anskaffelser bidrar til grønn omstilling i samfunnet. NHO Transport støtter målet, men mener at reglene bør ivareta en viss form for fleksibilitet til å vurdere miljø- og klimaeffekter ut fra den enkelte næring og forutsetninger i den konkrete anskaffelsen.
-
Samferdsels- og miljøutvalget evaluerte vinterdriften i Oslo
Oslo kommunes samferdsels- og miljøutvalg gjennomførte 11. september en høring om det såkalte busskaoset vinteren 2023-24. Blant annet fikk busselskapene med Ruter-kontrakter presentere sine vurderinger. NHO Transport har levert skriftlig innspill til politikerne.
-
Opplæringskontorenes rolle er sikret
Stortinget skal vedta ny opplæringslov. Etter påtrykk fra blant andre NHO, LO og Sotin slår nå Arbeiderpartiet og Senterpartiet fast at opplæringskontorene fortsatt kan være part i lærekontrakt selv om de skal reguleres som et samarbeidsorgan.
-
Midlertidig unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene
Ekstremværet Hans har medført at mange veier er stengt og en del toglinjer er ute av drift. For å lette på situasjonen, har Statens Vegvesen gitt midlertidig unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelser for førere som "utfører nasjonal og internasjonal veitransport av gods og personer, og som påvirkes av den ekstraordinære værsituasjonen i Sør-Norge og forsinkelsene dette medfører".
-
Foreslår mer fleksible regler for turbussjåfører
EU-kommisjonen fremmet 24. mai forslag om mer fleksible kjøre- og hviletidsregler for turbussjåfører. Den pålagte pausen på 45 minutter etter fire og en halv time skal ifølge forslaget kunne deles inn i to pauser på 30 pluss 15 minutter. Alternativt kan man avholde tre pauser på 15 minutter hver.
-
Utreder nullutslippssone i Oslo sentrum - vil ha transportørenes synspunkter
Oslo bystyre har i sin klimastrategi vedtatt at Oslo skal være utslippsfri innen 2030. For å nå dette målet skal det testes ut nullutslippssoner for transport, hvor det kun er lov å kjøre inn i et gitt område med utslippsfrie kjøretøy. Dette skal bidra til en raskere omstilling til nullutslippskjøretøy - på veien mot en utslippsfri by.
-
Kan utdanne flere tungbillærere
Høy gjennomsnittsalder og manglende nyrekruttering av trafikklærere og yrkesfaglærere innen tungtransporten har vært en bekymring for å sikre nødvendig tilgang til yrkessjåfører i Norge. Nå endrer regjeringen opptakskravene og utvider utdanningskapasiteten for disse lærerne.
-
Nei til egenregi
Samtlige fylkeskommuner bestiller kollektivtilbudet gjennom kontrakter med busselskaper. Samferdselsutvalget i Vestfold-Telemark behandlet 23. november et forslag om å la fylkeskommunen overta bussdriften etter hvert som ulike anbudskontrakter utløper. Dette ble nedstemt i Samferdselsutvalget. Et tilsvarende forslag ble samme dag behandlet i Samferdselsutvalget i Innlandet. I dette fylket ble det vedtatt å utsette saken.
-
Uklart om fremtidige drosjereguleringer
Tidligere regjering sendte ut et høringsnotat i september 2021 vedrørende fremtidig bruk av kontrollutrustninger eller taksametre i drosjer. Det har vakt litt undring at ikke ny regjering har trukket tilbake høringsnotatet siden den ifølge Hurdalsplattform vil "stoppe frislippet i drosjenæringen".