-
Kompensasjonsordningen for ekspressbusser klar
Samferdselsdepartementet har publisert forskriften om midlertidig kompensasjon til kommersielle operatører som har løyve for rutetransport på ruter over 80 kilometer. Det er satt av 100 millioner kroner til ordningen med bakgrunn i covid-19.
-
Tre saker tatt opp i Revidert nasjonalbudsjett
Stortingskomiteene avholder ikke muntlige høringsmøter om Revidert nasjonalbudsjett denne våren på grunn av praktiske restriksjoner. De har i stedet åpnet for skriftlige innspill, og NHO Transport har oversendt tre ulike høringssvar sammen med arbeidstakerorganisasjonene.
-
Forbedringer av kompensasjonsordningen
Finansdepartementet har åpnet for innspill til hvordan den nye kompensasjonsordningen kan justeres for å gjøre den enda mer treffsikker. NHO Transport har i denne forbindelse bedt om tre endringer og håper på en snarlig justering.
-
Mer sannsynlig at drosjereformen utsettes
Aftenposten omtaler i dag Samferdselsdepartementets forespørsel til fylkeskommunene om utsettelse av drosjereformen til en senere dato enn 01.07.20. Fristen for å svare var svært kort, og ifølge Aftenposten ønsker de aller fleste fylkeskommunene en utsettelse.
-
Utløp av kjøresedler for yrkessjåfører
Noen yrkessjåfører får ikke fornyet kjøreseddelen sin innen lovpålagt frist. Politidirektoratet bekrefter i et brev til NHO Transport 23.03.20 at de vil prioritere dispensasjonssøknader i tiden fremover. De vil da vurdere å gjøre unntak fra bestemmelsen om kjøresedlers gyldighetstid i yrkestransportloven § 37 a tredje ledd dersom søkeren kan dokumentere at vedkommende har en samfunnskritisk funksjon.
-
Nesten 10 000 turbuss registreringer
Siden forsommeren 2019 er det kommet inn nesten 10 000 registreringer i NHO Transports telleaksjon av utenlandske turbusser. Siden starten av telleaksjonen i 2018 er det til sammen nesten 18 000 registreringer. Telleaksjonen fortsetter med uforminsket styrke.
-
Fortsatt uklarheter om drosjereformen
Samferdselsdepartementet sendte 9. desember 2019 ut endringer i yrkestransportforskriften knyttet til drosjereformen. Reformen trer i kraft 1. juli 2020, men det er fortsatt er mange uavklarte spørsmål.
-
Følger utviklingen i Danmark
NHO Transport hadde 26. november et felles møte med representanter fra politisk ledelse i Samferdselsdepartementet samt Arbeids- og sosialdepartementet. Det fremkom blant annet at norske myndigheter følger nøye med på innføringen av nye kabotasjeregler for turbuss i Danmark.
-
Yrkessjåførforskriften er oppdatert
Kravene til grunn- og etterutdanning av yrkessjåfører er oppdatert etter en omfattende høringsprosess i 2018 og 2019. Nye EU-regler og opparbeidede erfaringer var bakgrunnen for at Statens vegvesen Vegdirektoratet initierte endringer i yrkessjåførforskriften.
-
Foreslår dyrere biodrivstoff i statsbudsjettet
Regjeringen foreslår å innføre veibruksavgift på alt biodrivstoff fra 1. januar 2020. For biodiesel vil avgiften utgjøre 3,62 kroner per liter hvis forslaget til statsbudsjettet blir vedtatt. Det betyr 15 til 18 kroner i økte driftskostnader per mil for en buss eller lastebil med biodrivstoff. På den annen side blir det ingen endringer i merverdiavgiften i statsbudsjettet.