-
Kollektive reiser må bli den nye normalen
Å øke kollektivandelen er det mest effektive virkemiddelet for å minimalisere samfunnets totale skadekostnader ved persontransport. Dette hevder NHO Transport i et hovedinnlegg i Dagens Næringsliv samtidig som Stortingets energi- og miljøkomite leverer en delt innstilling om regjeringens klimaplan for 2021-2030.
-
Brudd i forhandlingene
Det ble i ettermiddag brudd i forhandlingene mellom LO og NHO om årets mellomoppgjør. Det blir dermed mekling 09-10.04.21, og en eventuell konflikt vil bli virksom fra og med 11.04.21.
-
Støtteordninger for tunge elkjøretøy
Enova arrangerer et webinar tirsdag 16.03.21 kl. 10. Der gjennomgås praktisk informasjon om støtteordninger til tunge elektriske kjøretøy. Ordningen er blant annet innrettet mot turbusser.
-
Omkamp om taksametre
Samferdselsdepartementet har opprettet en ny arbeidsgruppe for igjen å se på alternativer til taksametre for bruk i drosjer. Departementet sendte opprinnelig ut et forslag på høring sommeren 2020, men det var delte tilbakemeldinger på forslaget. I tillegg har det ifølge departementet blitt avdekket noen nye problemstillinger etter forrige høringsrunde.
-
Nye regler for yrkessjåfører
Regjeringen har strammet in Covid-19-reglene for yrkessjåfører. Blant annet skal yrkessjåfører bruk munnbind når de er ute av kjøretøyet og kan treffe andre mennesker. Reglene er primært beregnet for godssjåfører.
-
Må hindre tap av arbeidsplasser og skatteinntekter
Ulike konkurransevilkår mellom norske og utenlandske turbusser fører til at Norge taper arbeidsplasser og skatte- og avgiftsinntekter. I god tid før turistene vender tilbake bør Norge innføre danske regler for utenlandske turbusser. Dette skriver administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange, i et hovedinnlegg i Dagens Næringsliv 12.02.21.
-
Differensiert arbeidsgiveravgift i 2021
Differensiert arbeidsgiveravgift fortsetter som regionalpolitisk virkemiddel i 2021. Transportsektoren inngår i ordningen. Den gjelder for virksomheter som er registrert og virker i et område med null eller lav arbeidsgiveravgift. Fra og med årsskiftet er det nye regler for ambulerende virksomheter.
-
Støtter forslag fra bompengeutvalg
Et ekspertutvalg oppnevnt av Samferdselsdepartementet anbefaler at dagens fritak og reduserte takster for elbilene i bompengeprosjekter avvikles. Det vil styrke inntektsgrunnlaget i bomringene, nullvekstmålet blir lettere å nå, og elbilister får riktigere signaler om kostnadene ved bruk av vegkapasitet. NHO Transport støtter denne konklusjonen.
-
Garantisum for løyver for 2021
Garantisummen for løyve holder seg stort sett på et stabilt nivå. I perioden fra 1. januar 2021 til 31. desember 2021 er garantisummen etter avrunding satt til 98 000 kr for det første løyvet og 55 000 kr for de påfølgende løyvene i hver løyvekategori.
-
Uforståelig helomvending i offentlige innkjøpsråd
Flytende biodrivstoff skal ikke lenger anbefales i offentlige kontrakter om transporttjenester. Det foreslår Direktoratet for økonomistyring i sin reviderte veiledning om klima- og miljøvennlige drivstoff og energibærere i veitrafikken. NHO Transport er kritisk til premissene som legges til grunn og ber direktoratet basere rådene på vekting av reelle klimagevinster.